Szöveges változat
Institute for the Study of the Neurologically Typical title, logo, quoteL


DSN-IV (A „normalitás” zavarok diagnosztikai és statisztikai kézikönyve)

Először rendszerint csecsemő-, gyermek- vagy serdülőkorban diagnosztizált zavarok

666.00 Neurotipikus Zavar

A legfőbb jellemzők csecsemő- vagy gyermekkorban kezdődő súlyos Invazív Fejlődési Zavart jelentenek.

A 666.00 Neurotipikus Zavar diagnosztikai kritériumai

Az alábbi tizenhatból legalább nyolc kritérium teljesül, mégpedig legalább két kritérium az A-ból, legalább egy a B-ből és legalább egy a C-ből.

Megjegyzés: Csak akkor tekintsük úgy, hogy fennáll egy kritérium, amennyiben az adott viselkedés abnormálisnak számít az egyén fejlődési szintjéhez mérten.

A. Minőségi károsodás az önálló szociális interakcióban, ami az alábbiakban nyilvánul meg:
(A zárójelek között szereplő példák olyan sorrendben állnak, hogy az elsőként említettek nagyobb valószínűséggel jelennek meg fiatalabb vagy a zavar által súlyosabban érintett egyéneknél, míg a később felsoroltak az idősebb vagy kevésbé súlyos zavarban szenvedő egyéneknél.)
(1) láthatóan abban a téveszmében szenved, miszerint tudatában van mások létezésének és érzéseinek (pl. úgy kezeli az embereket, mintha ők a saját kiterjesztett részei lennének; úgy viselkedik, mintha látnoki képességgel érezhetné egy másik ember gyötrelmeit; láthatóan kiterjeszti saját fogalmait és igényeit másokra)
(2) baj, szomorúság esetén extrém vagy abnormális mértékben vigasztalást igényel (pl. folyamatosan vigasztalást keres, amikor baj érte, beteg vagy fáradt; sztereotipikus módon keres vigasztalást, pl. sír, nyafog, mindig figyelmet követel, ha bántódás érte)
(3) állandó jellegű, illetve értelmetlen utánzásokat folytat (pl. mindig pá-pá-t integet; édesanyja házimunkával kapcsolatos tevékenységeit utánozza; mechanikusan imitálja mások viselkedését)
(4) állandó jelleggel vagy túlzott mértékben vesz részt társas játékokban (pl. egyszerű játékokban mindig aktívan részt vesz; jobban kedveli a csoportos játéktevékenységeket; más gyermekeket is bevon a játékba, de csak amennyiben azok a gyermekek pontosan olyanok, mint ő, és nem különböznek tőle, vagyis egyfajta „tükörképei” neki)
(5) nagyfokú hiányosságokat mutat azon képességében, hogy kortársakkal barátságot alakítson ki (pl. megszállott módon igyekszik más neurotipikusakkal barátságot kötni; a barátságkötés iránti érdeklődése és a már fentebb említett látnoki képességgel kapcsolatos téveszméje ellenére láthatóan nem érti meg a tőle különböző embereket és megszállottan merev a társas konvenciókat illetően, így például állandóan figyelmet/pozitív megerősítést keres, míg kigúnyol és kinevet másokat, akik önstimuláló mozgásokat végeznek, ringatóznak és nem szólalnak meg)
B. Minőségi károsodás a verbális és nemverbális kommunikációban, valamint az imaginatív tevékenységben, ami az alábbiakban nyilvánul meg:
(A számozott példák olyan sorrendben állnak, hogy az elsőként említettek nagyobb valószínűséggel jelennek meg fiatalabb vagy a zavar által súlyosabban érintett egyéneknél, míg a később felsoroltak az idősebb vagy kevésbé súlyos zavarban szenvedő egyéneknél.)
(1) szembetűnő túlzásokba esik a kommunikáció minden formáját illetően, így például a kommunikációs célú fecsegés, az arckifejezések, a mimika, illetve a beszélt nyelv területén.
(2) erősen abnormális nemverbális kommunikáció figyelhető meg, így például hogy a másik ember szemébe néz, különböző arckifejezéseket, testtartásokat és gesztusokat használ, melyek a társas interakció kezdeményezésére vagy modulálására szolgálnak (pl. számít rá és élvezi is, ha megölelik, nem merevedik meg, ha megölelik, folyamatosan a másik emberre néz vagy mosolyog szociális közeledés során, kényszeresen üdvözli a szüleit és a látogatókat, társas helyzetekben behatóan mások szemébe mered)
(3) túlzott mértékű felesleges imaginatív tevékenység, így például felnőttszerepeket, fantáziaszemélyeket vagy állatokat játszik el, míg érdeklődés hiánya mutatkozik a számítógépeket és egyéb logikai szabadidős tevékenységeket illetően
(4) jelentős abnormalitás a beszédprodukció területén, így a hangerő, a hangmagasság, a hangsúly, a beszédtempó, a ritmus és az intonáció területén (pl. nyájas és grandiózus hangnem, túlzottan emocionális vagy szirupos dallam, illetve túlkontrollált hangmagasság)
(5) jelentős abnormalitás a beszéd formáját, illetve tartalmát tekintve, így megfigyelhető a sztereotipikus és repetitív beszédhasználat (pl. azonnal mechanikusan átveszi és ismétli NT-s társai legújabb divatos kifejezéseit) (pl. azt, hogy „persze” olyan értelemben használja, ami azt jelenti, hogy "Nem értek veled egyet, és azt szeretném, hogy megsértődj azon, ahogy ezt mondom”); szavak és kifejezések idioszinkratikus használata (pl. a „ne csináld már” azt jelenti, hogy „nagyon meglepett, amit mondtál”); illetve gyakran tesz a tárgyhoz nem tartozó megjegyzéseket (pl. egy éttermi vacsora közepette elkezd a közeli asztalnál ülő autisták viselkedéséről beszélni)
(6) igen kevéssé képes megállni, hogy társalgást indítson, vagy ha már elindult a társalgás, hogy a megfelelő beszédkészségek ellenére teljes odafigyelést nyújtson a beszélgetésnek (pl. nem képes a tárgynál maradni, illetve követni azt más neurotipikusok közbeszólásai miatt)
C. Jelentősen korlátozott tevékenységi és érdeklődési köre, ami az alábbiakban nyilvánul meg:
(1) érthetetlenek számára vagy nem érdeklik a sztereotip testmozdulatok, pl. a kéz csapkodása, csavarása, forgás, fejrázás (kivéve bizonyos típusú rockkoncertek alatt), összetett egésztest-mozgások.
(2) nincs tudatában, illetve képtelen észrevenni a tárgyak egyes részeit (pl. lát „egy szélmalmot”, de nem látja a számtalan gyönyörű részét, amelyek az egész tárgyat alkotják, és nem is gondol arra, milyen is az anyagok szövetének, külsejének tapintása, milyen a játékautók kerekének pörgetése), illetve szokatlan tárgyakhoz ragaszkodik (pl. ragaszkodik ahhoz, hogy BMW-t vezessen, Rolex órát hordjon, mobiltelefonnal és aktatáskával járkáljon)
(3) szembetűnő mértékben figyelmetlen a környezete változásaival kapcsolatban, például nem veszi észre, ha egy vázát elmozdítottak a szokásos helyéről
(4) ésszerűtlenül ragaszkodik ahhoz, hogy más emberek minden részletben őhozzá hasonlóak legyenek, pl. ragaszkodik ahhoz, hogy vásárláskor mindig pontosan ugyanazt a társas viselkedést kövessék.
(5) korlátozott érdeklődési kör jellemzi, amely gyakran egy szűk területre korlátozódik, pl. kizárólag az érdekli, hogy előmozdítsa a status quo-ban történő feljebb jutását, nagy hatással legyen a barátaira vagy hogy úgy tegyen, mintha jobb és okosabb lenne náluk.
D. A csecsemő- vagy gyermekkor során jelenik meg.
Jelölendő, ha gyermekkorban jelenik meg (36 hónapos kor után).

Szerző: Shelley, Kalamazoo-ból

Vissza a főoldalra.

Copyright � 1998 ISNT@autistics.org. Frissítve 1998 december 5.

.

Minőségi károsodás az önálló szociális interakcióban, ami az alábbiakban nyilvánul meg... láthatóan abban a téveszmében szenved, miszerint tudatában van mások létezésének és érzéseinek (pl. úgy kezeli az embereket, mintha ők a saját kiterjesztett részei lennének; úgy viselkedik, mintha látnoki képességgel érezhetné egy másik ember gyötrelmeit; láthatóan kiterjeszti saját fogalmait és igényeit másokra)