Hivatkozás: Gyarmathy É. és Kunné
Szörényi Katalin (2004) Alulteljesítő tehetségesek alternatív oktatása.
Educatio, 13. évf. 1. szám. 27-38.
Gyarmathy Éva - Kunné Szörényi Katalin
Alulteljesítő
tehetségesek alternatív oktatása
A tehetséggel kapcsolatban számos hiedelem él a köztudatban. Sokszor
halljuk, hogy mindenkiben van tehetség, máskor pedig azt, hogy a tehetséget nem
lehet eltaposni, az kirúgja magát. Vagyis sokan azt tartják, hogyha mindenki
optimális lehetőségeket kapna a fejlődéshez, akkor mindenkiből
Einstein vagy Mozart válhatna. Mások viszont épp ellenkezőleg, azt
gondolják, hogy semmit nem kell tenni, mert az igazi zsenialitás utat tör
magának bármilyen körülmények között.
A módszeres kutatások azt mutatják, hogy ezen hiedelmek egyike se felel meg
a valóságnak. A tehetség sokkal összetettebb konstruktum annál, hogysem ilyen
leegyszerűsített gondolatokba szorítható lenne.
A tehetség nem egzakt tulajdonság, amely az egyén pontosan meghatározható
jellemzője (lásd még: Sloboda,
1990). Mégcsak nem is tulajdonság, ami megfelelő eszközökkel azonosítható.
A tehetség lehetőség az egyénben, amely külső és belső
tényezők interakciójában jön létre. A tehetség viselkedés és
attitűd, értékrendszer és önészlelés. A tehetséges egyén gondolkodásmódjában
és ennek következtében a világgal való kapcsolatában tér el az átlagostól.
A tehetségesek gyakran leírt jellemzői a kiemelkedő képességek,
kíváncsiság, rugalmas gondolkodás, alkotóerő, belső hajtóerő,
hit abban, hogy valami kiválót tud alkotni. Mindezek a megjelenési formái annak
a belső érzésnek, amely alkotásra sarkall és tesz képessé. Ezen
jellemzők azonosítása azonban sok nehézségbe ütközik, mert csak
megfelelő környezeti háttér esetén jelennek meg.
Renzulli (1978) klasszikus "háromkörös modellje" szerint három
tulajdonságcsoport - átlag feletti képességek, kreativitás,
feladatelkötelezettség - interakciója által jön létre a tehetség. Mönks (1992)
ezt a modellt kiegészítette a környezeti háttérrel, amelynek három sarkallatos
pontja van: iskola, társak, család. Az iskola, az oktatás kapukat nyit, tudást
nyújt. Ezért is került a képességek köréhez. A társak a fejlődésben
katalizátorok, motiváló hatásuk van, így elsősorban a feladatelkötelezettség
terén erősítik a tehetség alakulását. A család pedig értékeket ad,
jelentős szerepe lehet a kreativitás alakulásában.
1. ábra Renzulli-Mönks
modell.
Tannenbaum (1986) "pszichoszociális modelljében" a véletlent,
mint külön tényezőt sorolja fel, ezzel hangsúlyozva, hogy a szükséges egyéb
faktorok ritka egybeesése az, ami a kiválóságot tehetséggé teszi.
2. ábra Tannenbaum pszichoszociális
modellje.
Gagné (1991)
"megkülönböztető modell"-je lényeges továbblépés. Elkülöníti a
természetes képességeket, és a módszeresen fejlesztett készségeket, amelyek
szakemberré tesznek egy adott területen. Vagyis megkülönbözteti az átlag
feletti képességekkel rendelkező tehetséget és az emberi tevékenységek
valamely területén átlag feletti teljesítményt nyújtó tehetséget.
A különleges tehetséget
a tudás és a szükséges készségek megszerzéséhez felhasznált képességek alkalmazása,
az intraperszonális (motiváció, önbizalom, érdeklődés, kitartás, stb.) és
környezeti katalizátorok (család, iskola, véletlen, stb.) támogatásával
valamint szisztematikus tanulással és gyakorlással hozza létre.
A képességek és készségek
Gagné által felrajzolt interakciója feltételezi, hogy egy adott képesség több különböző
tehetség kifejlődésében is szerepet játszhat, és bármely tehetség több képességből
is eredhet. Következésképpen a korábbi modellekkel szemben Gagné azt állítja,
hogy nincs olyan képesség, amely minden tehetség előfeltétele.
Fontos következménye
a definíciónak, hogy a kiemelkedő teljesítményt elérők biztos, hogy
kiemelkedő képességekkel is rendelkeznek (akár azonosításra kerülnek ezek
a képességek, akár nem), míg a kiemelkedő képesség maga, nem jelenti, hogy
kiemelkedő teljesítményre képes az egyén. Ezt legjobban az alulteljesítő
tehetségesek bizonyítják.
3. ábra Gagné "megkülönböztető
modellje"
Sternberg és Davidson (1986) szerint a tehetséget nem felfedezzük, hanem
feltaláljuk. A tehetséget az adott kor választja ki magának. A külső
tényezők - a társadalom és a kultúra, az oktatás, a család - meghatározzák,
hogy milyen tehetség az, amely utat tud magának törni. Ezért a tehetség
koronként, társadalmakként és kultúránként eltérő lehet.
Sokan születnek olyan lehetőségekkel, amelyek a későbbi tehetség
alapjai lehetnek. A környezet szelektál, hogy mely lehetőségeket erősíti
meg. Tehetség abból lesz, akinél a belső és külső tényezők
szerencsés találkozása folytán kialakul és teljesítménybe fordul a kiválóság.
Az oktatásnak a szerepe ennek a szerencsés találkozásnak az
elősegítése. Minél több lehetőséget nyújt a kiemelkedő
képességek megmutatkozására, és a képességek minél szélesebb spektrumában
biztosítja ezen lehetőségeket, annál többféle tehetségnek ad teret.
Valószínűleg az oktatásban dolgozók legtöbbje egyetért azzal a
megállapítással, hogy az alulteljesítés járványszerűvé vált. Egyre
kevesebb diák tud képességeinek megfelelő teljesítményt elérni az
iskolákban.
Az alulteljesítés
kialakulásában kiinduló tényező a gyermek képességeinek nem megfelelő
mennyiségű és minőségű oktatás. Ez kudarchoz, majd az önértékelés
romlásához vezet. Ahhoz, hogy önértékelését mégis elfogadható szinten tartsa, a
diák kerüli az erőfeszítéseket, mert ha nem tett erőfeszítést, akkor
a kudarc erre vezethető vissza, és nem kell a képességeiben keresnie a hibát.
Innen kezdve megállíthatatlanul beindul az "alulteljesítés ördögi köre".
4. ábra Az alulteljesítés ördögi köre.
Az alulteljesítő
diák szeretne magabiztosnak látszani, mint aki félkézzel képes bármit elérni,
szeretné azt hinni, hogy egyszer majd fantasztikus teljesítményeket ér el, bár
a kisujját se mozdítja. Azt gondolja, hogy a kiválóság erőfeszítés nélküli
sikert jelent. Erre a mágikus gondolkodásra egyébként erőteljesen rádolgoznak
a filmipar és a média egyéb eszközei a különleges képességű hősök tömegével.
Az erőfeszítés nélküli teljesítmény korunk ideáljává vált. Ez a szemlélet
pedig éppen a tehetséggé formálódás ellen hat, hiszen mindegyik tehetségmodell
leírja, és maguk az alkotók is hangsúlyozzák az erőfeszítés, elkötelezettség
meghatározó szerepét. (Például Edison szerint 99% verejték.)
Mindazonáltal sokan, akik az iskolában gyengén teljesítettek, az életben
jól megállják a helyüket. Az iskolai eredményesség egyre kevésbé korrelál a
későbbi sikerességgel. Számos tehetség azonban nem találja meg az utat a
társadalmi sikeresség felé, mert az iskolai kudarcok és azok következményei
lehetetlenné teszik érvényesülésüket. Ilyenkor az alkotó erő gyakran
önpusztító feszültséggé válik, vagy antiszociális irányban jut érvényre.
A hagyományos oktatási rendszer nem tud megfelelni a kor kihívásainak. Az
oktatás messze lemaradt a társadalom, a tudomány, a technika és a
művészetek által megváltoztatott világtól. Összehasonlítva akár a néhány
évtizeddel ezelőtti tanulókkal, a mai tanulók egészen másképp
gondolkodnak, más értékeket vallanak, egészen másként ítélik meg az oktatást.
A tudást, ismereteket és készségeket számos egyéb, az iskolai oktatásnál
színesebb és érdekesebb forrásból meg tudják szerezni.
Ugyanakkor sok területen nagy nehézségekkel küzdenek a mai tanulók. A
hagyományos elemző, szekvenciális információfeldolgozási mód terén egyre
többen mutatnak elmaradást. Sok a tanulási zavarokkal küzdő, a
szocio-kulturálisan hátrányos helyzetű, a viselkedési és érzelmi zavarok
miatt beilleszkedni nem tudó gyermek. Egyelőre azonban az oktatás nem
talált ezekre a problémákra megoldást.
Nyilvánvalóan ezért is nő egyre az alulteljesítők száma. A fenti
gondolatokat továbbvive az alulteljesítőket alulellátottaknak nevezhetjük,
hiszen gyakran nem a fejlődésüknek megfelelő ellátást kapják az
iskolákban. Ennek egyik jele, hogy egyre több az alternatív oktatást
kereső szülő és diák.
A magániskolák, alapítványi iskolák nyitottak az új módszerekre, nyitottak
arra a szemléletre, hogy a gyerekek képességeihez lehet igazítani az iskolát,
azokra a képességekre lehet alapozni, amelyek adott gyermeknél lehetőséget
jelentenek a fejlődésre, és nem selejtként kezelik azokat, akik nem tudnak
megfelelni az iskola elvárásainak.
Korunkra elismerten a gyors változás az, ami leginkább jellemző, az
iskolára a szinte teljes változatlanság. Így a kiemelkedő teljesítményeket
elérő egyének képzésében egyre kevésbé lesz meghatározó a hivatalos
állami oktatás.
Ha a harmadik évezred tehetségét szeretnénk meghatározni, elkerülhetetlenül
az oktatásban egyre nagyobb gondot jelentő „másság” kérdésével kell
foglalkoznunk. A hagyományos oktatás az átlagot célozza, az átlag feletti
képességekkel rendelkező diákokra nincs felkészülve. Még nehezebben
boldogulnak azok a tehetséges gyerekek, akik nemcsak felfelé, de oldalt is
kilógnak a sorból. Képességeik nem egyszerűen meghaladják az átlagost,
hanem eltérnek attól, nem egyszerűen képességeik alatt teljesítenek, hanem
az iskolai oktatás során folyamatosan frusztrálódnak, mert bár
kiemelkedő értelmi képességekkel rendelkeznek, nem az iskolai értelemben
vett fontos területeken és módon tudnak hatékonyan gondolkodni.
A tehetséggondozásnak
minél több és többféle kiváló képességű egyén számára kell lehetőséget
nyújtani ahhoz, hogy képességeit kiemelkedő teljesítménybe fordíthassa.
Ehhez szükséges a tehetség szabálytalan formáinak el- és felismerése, a másság
elfogadása. Az oktatásban elengedhetetlen, hogy minél többféle képességterületet
ismerjenek el és fejlesszenek. Ezáltal az eltérő tehetségeket, így a ma még
jobbára alulteljesítő tehetségeket is korábban lehet azonosítani és
gondozni.
Azok az oktatási módszerek,
amelyek nem kizárólag a kogníció, és azon belül is a verbális, analizáló
gondolkodást kívánják meg a diákoktól, hanem a téri-vizuális, globális információfeldolgozást
ugyanolyan értékűnek kezelik, megfelelőek a különböző, most még
alulteljesítő tehetségeknek. Így a képzőművészetek, színjátszás,
zene, mozgás és technika, nem kizárólag a "futottak még", a bizonyítvány
alján található tantárgyakhoz (un. készségtárgyakhoz) kellene, hogy kapcsolódjanak,
hanem minden tantárgyban meg kellene, hogy jelenjenek.
Az alulteljesítés
megállításában fontos szerepe lehetne a régóta ismert, de alig alkalmazott módszereknek,
amelyek sok szinten és sokféleképpen adnak kulcsot a tanulnivalóhoz. Az oktatásban
a különböző megközelítések egyszerre kellene, hogy jelen legyenek.
A párhuzamos
tanmenet, ahol az ismereteken kívül a gyakorlat, a tananyaggal kapcsolatos egyéb
területek és az egyén szempontjai is megjelennek, alaposabb és a tanuló érdeklődéséhez
jobban kapcsolódó tudást biztosít. A tananyagot négyféle oldalról közelíti,
vizsgálja és sajátíttatja el. Nincs szükség a tananyag megváltoztatására, csak
a megközelítés módja színesebb. A gyerekek az ismereteken túl a tanulnivalónak
más tananyagokkal, tudományterületekkel vagy akár művészeti tevékenységekkel
kapcsolatos oldalait is megismeri, sőt, ez a módszer személyes kapcsolatot
alakít ki a gyerek és a tanult ismeretek, készségek között. Így a többoldalú
tanmenetben amellett, hogy mélyebb elsajátításra van lehetőség, számos a
hagyományos oktatásban felfedezetlen képesség és egyéni tulajdonság
megmutatkozhat.
5. ábra Párhuzamos tanmenet
Bloom (1956)
rendszere régóta ismert az oktatásban. Ha semmi mást nem alkalmazna a mai oktatás
a módszeréből, csak a kimeneti formák sokaságát, amelyek a hat gondolkodási
szinthez kapcsolhatóak, már sokkal színesebb, és a tehetségesek, sőt az
alulteljesítő tehetségesek számára is megfelelőbb tanítást biztosíthatna
az iskola.
6. ábra Bloom rendszere
Clark (1986) szerint a tanulás-tanítás a kreativitás,
érzelmek és érzékek szintjén is feldolgozott ismeretekkel lehet hatékony.
Integratív oktatási modellje Jung azon elméletén alapul, hogy a gondolkodás
fejlődése magába foglalja a tanuló gondolatait, érzéseit, érzékszervei
által nyert észleleteit és a ráérzéseit, intuícióit.
A tanmenetet négy működés használatával szervezik:
1.
Gondolkodás
– kognitív működés
2.
Képzelet
– intuitív és kreatív működés
3.
Érzelmek
– emócionális működés
4.
Érzékek
– fizikai működés
Példa: Energia témaköre (bármely évfolyamszinten
megoldható)
1.
Megérteni
az energia szerepét a mindennapi életben
2.
Az
energia felhasználásának új lehetőségeinek keresése
3.
Az
energiával kapcsolatos személyes élmények és érzések
4.
Az
energia megtapasztalása kísérletek és megfigyelések által
Williams (1970)
értő-érző viselkedést megvalósító modellje három területen elemzi az
oktatást: tantárgyak, tanár viselkedése, tanulók viselkedése.
A tanár viselkedésével meghatározza a tanítás módját és
légkörét. A tanár a következő eszközök alkalmazásával tudja az
értő-érző viselkedést kiváltani:
(1)
Paradoxonok
(2)
Sajátosságok
(3)
Analógiák
(4)
Ellentmondások
(5)
Provokatív
kérdések
(6)
Példák a
változásra
(7)
Példák a
szokásokra
(8)
Szervezett-random
kutatás
(9)
Kutatási
készségek
(10)
A
bizonytalanság elviselése
(11)
Intuitiv
kifejezés
(12)
Fejlődés
biztosítása
(13)
Kreatív
emberek és folyamat vizsgálata
(14)
Helyzetek
értékelése
(15)
Kreatív
olvasás
(16)
Kreatív
meghallgatás
(17)
Kreatív írás
(18)
Vizualizáció
A tanulókat a
következő területeken kívánja erősíteni:
1.
Gondolkodás:
folyékony, rugalmas, eredeti,
elmélyült
2.
Érzelmek:
kíváncsiság,
kockázatvállalás, összetettség, képzelet
Példafeladatok:
·
Keressél
olyan állatot, amelyik álcázza magát az ellenségeivel szemben védekezve! Sorold fel a védekezési módját! (Biológia,
Sajátosságok, Elmélyülés)
·
Hasonlítsd össze a USA
és a Római Birodalom történelmét! (Történelem, Analógia, Rugalmas gondolkodás)
·
Becsüld
meg különböző formájú edények űrtartalmát, hasonlíts össze őket!
Védd meg álláspontodat, majd mérésekkel állapítsátok meg az űrtartalmakat!
Mit érzel az eredményeket látva? (Matematika, A bizonytalanság elviselése,
Helyzet értékelése, Rugalmas gondolkodás, Kockázatvállalás)
A több modalitásban történő tanulás és a projekt
módszer (Tagai, 1982; Hortobágy, 1991; Gyarmathy, 2003) valamint a gondolattérkép
használata (Gyarmathy, 2001) a tehetségek gondozásának szintén hatékony
eszközei amellett, hogy az alulteljesítő populációknak is segítséget
jelentenek.
Minden tehetség hátterében található olyan személy, aki
jelentős hatással volt a fejlődésére. Ez általában családtag vagy
tanár. Különösen fontos szerepe lehet ilyen személyeknek az alulteljesítő
tehetségek esetében.
A gondozásban
kiemelt helye kell legyen a szervezett gazdagító és mentor programoknak,
amelyek segítik a gyerekeket abban is, hogy olyan társakkal, személyekkel
kerüljenek kapcsolatba, akik fejlődésüket katalizálják.
A következőkben három olyan magániskolát
mutatunk be, ahova a közönséges oktatásban megfelelően teljesíteni illetve
beilleszkedni nem tudó tanulók kerülnek. Mindhárom iskolának először az
alapelveit majd a tehetséggondozó gyakorlatát ismertetjük.
A Burattino Iskolába kifejezetten nehéz
sorsú, halmozottan hátrányos helyzetű családok gyerekei kerülnek. Az
iskola kísérletet tesz arra, hogy meggátolja az ingerszegény, kulturálisan
elmaradott környezetben élő gyerekek teljes perifériára szorulását,
illetve a társadalmi helyzetükből fakadó esélyegyenlőtlenségük
újratermelődését. Az iskola tanítványainak mindegyike súlyos
veszélyeztetettségnek van kitéve, a családok zömében a szülők sem a gyermek
anyagi, sem egyéb biztonságát nem tudják megadni.
A Burattino nem teljesítményorientált
intézmény. Pedagógiája szerint kis osztálylétszámok (max.15-16 fő),
gyakori kiscsoportos, illetve egyéni foglalkozások vezethetnek a gyerekben
rejlő képességek optimális fejlesztéséhez. A képességfejlesztéshez és a
részképesség kiesés (diszgráfia, diszlexia, diszkalkulia) korrekciójához
gyógypedagógust és fejlesztőpedagógust biztosítanak. Az egy évfolyamon
tanuló gyerekek tudásszintjének különbözősége szükségessé teszi az egyénre
szabott tanítási eljárások alkalmazását. Az iskola hagyománya, hogy a
tanítás-tanulás folyamatának örömszerző tevékenységnek kell lennie.
A Burattino iskolában a tehetséggondozás egyik fő terepe a drámafoglalkozás. Ennek keretében nemcsak eljátszanak darabokat, hanem maguk alkotnak. Minden nagyobb alkalomra tanárok és gyerekek közös szerzeményeit adják elő.
Másik művészeti terület a képzőművészet, ahol a tanulóknak lehetőségük nyílik alkotásra, önmaguk kifejezésére.
Az egyszemélyes foglalkozások biztosítják a személyreszóló figyelmet, amelyre mindenkinek szüksége van, de a tehetségek esetében ez különös jelentőségű a képességeknek teljesítménybe fordítása érdekében. A tehetség útjának egyengetése tutor illetve mentor rendszeren keresztül is megvalósul. A segítő legfontosabb feladata, hogy elhitesse a fiatallal, hogy valóban értékes, amit létrehoz. Ezek a személyes kapcsolatok valamilyen szinten a család pótlását is jelentik.
A Gyermekház Általános Iskola és Gimnázium tehetséges, sajátos oktatási igényű tanulókkal
foglalkozik. Tanulóik diszlexiás, diszkalkuliás, diszgráfiás, hiperaktív,
és/vagy különböző magatartászavarral küszködő gyermekek, akik tehetségesek,
de a szokásos iskolákban képességeik alatt teljesítenek, sikertelenek, nem
képesek merev keretek között dolgozni, emócionálisan instabilak és ezért
sokszor rajtuk marad az iskolaellenesség bélyege.
Az iskola pedagógiája számos program és
módszer ötvözetéből alakult ki, mintát adva az újszerű szemlélet és
eljárások felhasználására a tehetséges sajátos oktatási igényű tanulók
minél eredményesebb oktatása-nevelése érdekében.
Építenek a tanulók divergens gondolkodására,
ugyanakkor figyelnek a lemaradók felzárkóztatására is. Sok esetben ugyanazokat
a tanulókat érinti, amikor tehetséggondozásról és a lemaradások
kezeléséről van szó. A tanulókkal való foglalkozás szemléletében
megtalálhatók azok az elemek, amelyek a tehetségek gondozása és a fejlesztés
szempontjából fontosak, mint például az intellektuális kihívás, kreativitás,
vezetői és társas készségek fejlesztése, sportbéli, zenei és kézműves
tehetség kibontakoztatása.
A gyerekeknek egyéni és csoportos hangszeres és énekes fellépési lehetőségeket biztosít az iskola. Rajz és festészet terén egyéni ill. szakköri foglalkozások, kiállítások, árverések szervezése jelent nemcsak alkotó tevékenységet, hanem megmutatkozási lehetőséget is.
Az iskolában tehetséggondozó órarendi sáv áll a diákok rendlkezésére, hogy érdeklődésüknek megfelelő területeken elmélyedhessenek. Ezek a foglalkozások kötelezően választható heti kétórás tantárgyak. A diákok félévenkénti élhetnek a váltási lehetőséggel. Így több területet is megismerhetnek, illetve ha valamelyik téma nem kedvükre való, nem kell több éven át járniuk érdeklődés nélkül. Ezen tehetséggondozó foglalkozások keretében, de sok iskolai tantárgyon belül is a tanárok előszeretettel alkalmazzák a projekt módszert, amely a diákok érdeklődésére és önálló tevékenységére épít.
A Kincsesház Általános Iskola, befogadó iskola nevelési programja négy alapelvet fogalmaz meg:
1. Sikerélményt szerezni a tanulási folyamatban.
2. Hatékony módon fejleszteni a lemaradókat.
3. Lehetőséget biztosítani a tehetségeseknek.
4. Tervezni, alkotni, teremteni, tanítani.
Az iskola alapvető feladatának tekinti a gyerekekben rejlő fejlődési lehetőségek teljes kiaknázását és csökkenteni a szorongást, amely meggátolja a tanulást, alkotást és mindenfajta teljesítményt nehézzé és fáradságossá tesz. Az iskola már szemléletével is erős, humánus értékrendet kíván megalapozni.
A tehetséggondozás egyenlő a kompenzációval. Egyszerre foglalkoznak a gyermek teljes fejlődésével, tehát kiemelkedő képességeivel, esetleges tanulási zavarával, hiperaktivitásával.
A zene, sport, képzőművészet nagy szerepet kap az iskola életében. Rendszeres megmutatkozási lehetőségek biztosítják, hogy a gyermekek erőfeszítései megerősítést kapjanak.
Az iskola vezetője szerint leghatékonyabb a zene. Nagyon gyorsan tanulnak, 2-3 hónap alatt művészi szintre juthat el egy-egy kiváló képességű gyermek. Fél év alatt például annyit fejlődtek a tanulóik, hogy egy szinvonalas CD-t is ki tudtak adni (délszláv jellegű zenét). Sportban is eredményesek az iskola tanulói, amit az is bizonyít, hogy például futballban az Kincsesház csapata 2. helyezést ért el az országos kölyökbajnokságon.
A fejlesztés és tehetséggondozás szakkörök, sportkörök keretében napi rendszerességgel folyik. Ez a napi rendszeresség a legfontosabb, mert a gyerekek folyamatosan tudnak gyakorolni, elmélyülhet a tudásuk.
Az egyszemélyes foglalkozás a jellemző eleinte, csoportba csak később kerülnek a gyerekek, amikor már jól látszik a tehetség, és a társakkal való kapcsolat már további segítséget jelent.
Az iskolában igen fontosnak tekintik a személyes kapcsolatokat. A gondozónak is hiperszenzibilisnek kell lennie, rá kell éreznie a gyermek belső húrjaira, csak akkor tud ezekkel a rendkívül problémás gyerekekkel kapcsolatot kialakítani. Amikor ez a kapcsolat megvan, attól kezdve tud a gyermek fejlődni.
Az iskola vezetése fontos feladatának tekinti, hogy minél több gyermek legyen integrálható az állami oktatásba. Ehhez mind módszertani, mind konzultációs segítséggel kívánnak hozzájárulni.
Jelen
tanulmányban csupán három magániskolának az alulteljesítő tehetségek ellátásában
alkalmazott eljárásait ismertettük. Vannak más iskolák is, amelyek felvállalják
a tehetségesek, és ezen belül az alulteljesítők gondozását, de ezek is
többnyire alapítványi vagy magániskolák, mint például a budapesti Géniusz és a
Talento, a várpalotai Képesség- és Tehetségfejlesztő Iskola, a veszprémi
Alapítványi Általános
Iskola és Gyermekek Háza vagy a szentendrei AGY Humán Reál Tanoda, hogy csak
néhányat említsünk a sok kezdeményezésből.
A cél természetesen az lenne, hogy a hivatalos oktatás
ne teljesen az alapítványi és magániskolákra utalja át a másságuk miatt
problémás gyerekeket, hanem minél több ilyen tanulónak megfelelő
integrációs lehetőségeket biztosítson. Ehhez jó alap lehet az ezekben az
alternatív iskolákban kipróbált szemléletnek és módszereknek a megismerése és
adaptálása.
Az iskola, mint a kultúra továbbadásának egyik fontos intézménye, a
hagyományok őrzője is. Ez könnyen vezethet ahhoz a manapság tapsztalt
helyzethez, hogy a társadalmi változásokat nem képes megfelelően követni.
Így értékeiben, eszközeiben és módszereiben egyre jobban eltér attól a
közegtől, amelyből jönnek és amelyben a helyüket meg kell majd állják
a tanulók.
A hagyományos oktatásban különösen az egyre több átlagtól eltérő,
tehetséges, tanulási nehézségekkel küzdő, szocio-kulturálisan hátrányos
valamint viselkedési és érzelmi zavarokat mutató tanuló nem kapja meg a
megfelelő ellátást. Így egyre nő az alulteljesítők, illetve a
fentiek alapján alulellátottnak nevezendők száma.
Már régóta rendelkezésre állnak olyan kidolgozott módszerek és eszközök,
amelyek éppen ezeknek a diákoknak segítenének a legtöbbet, de általában is hatékonyabbá
tennék a tanítást. Mégis csupán igen elszórtan találkozhatunk ezen
lehetőségek használatával. Az iskola továbbra is az átlagos gyermekeket célozza
meg elvárásaival és módszereivel, és az ezeknek nem megfelelő tanulókat
bünteti.
A bemutatott magániskolák amellett, hogy nyilvánvalóan mind képességek,
mind viselkedés terén problémás gyerekekkel foglalkoznak, felvállalták a tehetség
fejlesztésének feladatát is. Felismerték, hogy a tehetség megjelenése nem
kizárólag a kiválóan teljesítők esetében lehetséges, hanem igen gyakran
komoly nehézségek takarásában is jelen van.
Mindhárom iskolában előnyt élveznek azok a területek, amelyek
elsősorban globális gondolkodási stílust, szimultán információfeldolgozást
kívánnak, mint például a művészetek. Másik egyaránt jellemző eleme
ezen magániskolákban folyó tehetséggondozásnak az alkotó, rugalmas környezet.
Végül, de semmiképpen nem utolsó sorban, ezekben az iskolákban a személyes
kapcsolatokkal segítenek a gyermekek fejlődésében, a tehetségek esetleges
megmutatkozásában.
Kevesbé alkalmazott megoldás a mindennapi oktatásba beépített tehetséggondozás,
amelynek módszerei még nem terjedtek el szűkebb körben sem. A tananyag
feldolgozása akár a fentemlített projektek formájában, vagy párhuzamos
tanmenetként, Clark integratív vagy Williams értő-érző modelljében,
Bloom rendszerének használata, stb. (Clark, 1986; Williams, 1970; Bloom,
1956) egyelőre a gyakorlati pedagógiába nem került át, bár már több
évtizede kidolgozott módszerek.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az alulteljesítő tehetségek
gondozása egyelőre szinte teljesen az alternatív oktatást biztosító
iskolákra hárul. Ideje azonban, hogy a hivatalos állami oktatás is valamilyen
szinten felvállalja azokat a kihívásokat, amelyeket az egyre több átlagostól
eltérő oktatási igényű gyermek jelent.
Bloom, B.S. (Ed). (1956) Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. White Plains, NY: Longman Publishing Group.
Clark, B. (1986) Optimizing Learning: The Integrative Educational Model in the Classroom. Columbus, OH: Merrill.
Gagné, F. (1991) Toward a Differentiated Model of Giftedness and Talent. In. (Eds.) Colangelo & Davis: Handbook of Gifted Education. Boston, Allyn & Bacon. 65-80.
Gyarmathy
É. (2001) Gondolattérkép. TaníTani, 18-19. 108-115. old
Gyarmathy
É. (2003) Projektek a tehetséggondozásban. TaníTani, 22-23. 41-64. old.
Hortobágyi Katalin (1991) Projekt kézikönyv (Altern füzetek)
Mönks, F.J. (1992) Development of gifted
children: The issue of identification and programming. (Eds.) Mönks &
Peters: Talent for the Future. Van Gorcum, Assen/Maastricht.
Renzulli, J. (1978): What makes giftedness?
Reexamining a definition. Phi
Delta Kappa, 60, 180-184, 261.
Sloboda, J. (1990) Musical excellence - how does it develope? Ed. Howe, M.J.A. Encouraging the Development of Exceptional Skills and Talent. British Psychological Society. London. p.165-178
Sternberg, R.J. & Davidson, J (1986) Conceptions of Giftedness: a map of the terrain. In. (Eds.) Sternberg, R.J. & Davidson, J.E.: Conceptions of Giftedness. Cambridge University Press, Cambridge. 3-20.
Tagai Imre (1982) John Dewey. Kossuth Könyvkiadó, Budapest.
Tannenbaum, A. J. (1986) Giftedness: a psychosocial approach. In: (Eds.) Sternberg & Davidson: Conceptions of Giftedness. Cambridge University Press, Cambridge. 21-52.
Williams, F.E. (1970) A Total Creativity
Program for Individualizing and Humanizing the Learning Process. Englewood
Cliffs, NJ: Educational Technology Publications
Szerzők:
Dr. Gyarmathy Éva
tudományos főmunkatárs
MTA Pszichológiai Kutatóintézet
E-mail: gyarme@mtapi.hu
Kunné dr. Szörényi Katalin
iskolavezető
Gyermekház Általános Iskola és Gimnázium
E-mail: kunkati@vipmail.hu
A tehetség megfelelő belső és külső tényezők
találkozása esetén alakul ki. Az oktatás meghatározó környezeti hatás a
tehetségek megjelenésében és fejlődésében. Ha a társadalom igényeinek
megfelelő tehetségeket támogat, akkor az jó mind a társadalom, mind az
egyén számára. A hagyományos oktatás azonban nem tud megfelelni a megváltozott
kihívásoknak. Egyre több az alulteljesítő tehetség, akik az alternatív
oktatásban kapnak képességeiknek megfelelő ellátást. A tanulmány bemutat
három magániskolát, ahol többek között a tehetségeseknek egy egyre
növekvő csoportjával, az alulteljesítő tehetséggel is foglalkoznak.